måndag 9 juli 2012

IKEA - bluffar sina kunder rejält!

Min flickvän bröt i höstas upp från ett tidigare långt förhållande. För att snabbt kunna få ett eget beboligt hem satsade hon på att få ett räntefritt lån på max 20.000 hos IKEA som skulle vara tillbakabetalat inom två år. Flickvännen handlade då för ungefär 18500 kr.

IKEA har som service att erbjuda sina kunder lite olika varianter på ett ekonomiskt upplägg, men om man inte väljer det räntefria alternativet så kommer kostnaderna bli som om man köpte på ett gammaldags kreditkort.

Sedan köpet i november har flickvännen betalat av ca 760 kr per månad - hittills skulle hon då ha betalt av ca 3500 kr. Av en slump råkade undertecknad få syn på senaste månadsräkningen - där stod att återstående skuld efter senaste inbetalning skulle vara ca 17600 kr!

Men hallååå IKEA!

I räkningen stod att ränta var dragen med nära 250 kr och en kaptitalsäkringsavgift 101 kr - alltså av de 760 varje månad så hade hälften gått till några avgifter som inte skulle vara med överhuvudtaget och bara lite till amortering! Dessa avgifter fanns också med alla tidigare inbetalningar visade det sig.

Fickvännen ringde idag måndag upp kundtjänst på IKEA, uppgav sitt namn, adress osv. Killen i luren gick in och kollade på kontot och sa att något blivit fel där.

IKEA hade gjort fel och detta erkände rösten i telefonen, han kollade även med sin support (chefer bakom) om de kunde ändra, så allt skulle vara rätt för flickvännen - men så det gick inte alls!

Alltså skulle flickvännen nu fortsätta betala ett lån med förutsättningar som inte är rätt från början bara för IKEA gjort fel och vägrar ändra!! Detta kommer kosta henne cirka 8000 kronor på ett lån på ca 18500 på två år. Det är alltså som hon betalat möblerna en och en halv gång istället för en gång och detta för att IKEA gjort fel, inte hon!

Detta är ett jävla ocker - så uppmaningen till alla är att verkligen kolla bluffarna som IKEA kör med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar