onsdag 6 oktober 2010

Får be om ursäkt X två

I veckan fick jag reda på att folk inom Borås HK tydligen var jättearga på mig. Tydligen har de läst det tidigare inlägget i min blogg som handlar om orättvisorna i det system som finns inom handbollen. Det är ju glädjande att folk reagerar på det man skriver, men att folk tolkar det på ett sätt som det inte var tänkt är tråkigt. Känns lite förvånande men samtidigt är det deras upplevelse så är den ju sann.

Någon sa med all rätt att detta system har funnits i väldigt många år och varför tar du den diskussionen nu? Du har ju själv varit del i just den delen du kritiserar! Några av mina arbetskamrater (som inte har nått med handboll att göra)som läst det tidigare inlägget, tyckte inget var konstigt och att mina åsikter var självklara. Går det verkligen till så frågade dom?

För det första en gång till då. Klubben eller rättare sagt klubbarna jag använt i texterna är bara exempel. De har inget fel gjort, men för att få fram det absurdum som det kan bli så har jag använt det som legat mig närmast tillhands och som finns i färskt minne. Självklart har Borås HK/klubbarna gjort rätt inom de spelregler som gäller idag. Så, det är inte klubbarna som kritiseras. Varför tolkar man det så? Det jag är ute efter är en förändring av systemet.

Det är inget nytt som har hänt. Sedan många år har man kunna flytta folk till Farmar/B/U-lag. Men bara för att en företeelse funnits länge, säger ju inte det att den är rätt eller optimal?

Jag har själv spelat i och tränat lag som ligger högre upp i tabellen och har ett andralag långt ner, men när man var med i det bättre laget så såg inte jag problemet som jag gör idag. Det är just här skon klämmer. För det är väldigt enkelt för folk i ledande ställning att lyssna på stora aktörer, men nu när jag själv tillhör en mycket liten aktör, så ser jag annorlunda på en sak jag knappt inte ens funderat på innan.

Ta återigen exemplet med KFUM Ulricehamn som alltså inte hade legat i division två idag om de inte varit så enormt bra i division fyra det året. KFUM mötte ett division-tvålag i en träningsmatch innan serien började. En match som de vann. Laget de mötte blev ett topplag i division två.

KFUM hade sedan en strid in på mållinjen nästan om segern i fyran med HK Country U (som frekvent använde spelare från division ett i fyran det året). Frågan är således, är det rätt att man skall behöva hålla hög divisiontvåklass som i deras fall för vinna division fyra för att gå upp i division tre? Detta då bara för att ett U-lag kan förstärka med spelare från ettan? Alltså KFUM hade ett bättre lag det året i fyran än året efter i trean eller i till och med i år i divison två som laget spelar i nu. I år är man alltså sämre än året man vann fyran.

Eller är det rätt att spelare som tränar för elit skall gå ner och köra över folk i fyran? Spelare som tränar 4-6 träningar/vecka + kör eget utanför det, skall alltså ner flera divisioner och tävla/köra över mot killar som tränar 1-3 gånger. Steget är alltså för stort när eliten kommer ner till motionärerna. Vem tjänar på detta system?

Som spelare från de högre divisionerna är det dessutom så att det är väldigt svårt att hitta den rätta tändning i sådana matcher mot lag flera divisoner lägre. Man möter då en motståndare som när man är från en lägre division och möter ett lag högre upp är väldigt tänd/taggad och därmed mer okontrollerat våldsam. Ju längre en sådan match går, desto mer tappar den dåligt tränade i omdömet och kommer lite mer efter i situationer hela tiden. Detta medför en ökad skaderisk för alla inblandade spelarna.

Som läget är nu så är det svårt för en mindre klubb att kunna avancera uppåt. I och med att farmar/B/U-lagen inte håller samma standard mot alla motståndare. Eller kan i vissa matcher hålla väldigt hög klass i andra väldigt låg. Ett exempel där är ju att när Farmar/B/U serierna startar innan förstalagets serie drar i gång, så vågar man inte använda A-spelare som kanske kan vara aktuella för spel i förstalagets match. Spelar de med andralaget då får de inte vara med i A-lagets premiär. Alltså har andralaget en mycket dålig startuppställning i sin första match. Möter man då "fel" lag får det konsekvenser för resten av serien hela året.

Det finns exempel på det också. Kroppskultur hade ett lag i division två ett år. Ställde upp med nästan hela A-laget i Kropps78 som farmarlaget hette. När sedan A-lagets premiär i Elitserien skulle ske efter "tvåan" dragit igång det året, ja då satt landslagsmannen Peter Olofsson och hans kamrater på läktaren, för de fick inte vara med. Jo, Kropps förlorade A-matchen, men vann farmarmatchen.

Det är detta mina texter handlar om. Jag kritiserar alltså inte klubbarna som spelar efter reglerna. Den som tolkar det så har tolkat fel och jag ber om ursäkt för att det fanns möjlighet att tolka det så.

Någon lösning på problemet har inte jag. Det finns en massa människor som är smartare än mig som kan komma på något. Men om man inte blir uppmärksammad på ett problem, så är det svårt att göra något åt det.
..........................................................................

Nästa sak som jag måste gå till avbön är: F'låt GAIS!
I förra veckan var jag helt övertygad om att allt var slut. Vid den degradering som årets säsong skulle sluta med, så trodde jag att GAIS aldrig mer skulle orka resa sig. Vi fans orkar snart inte mer att rädda föreningen återigen och hela tiden.

Men plötsligt så hände det! Laget vann!! Inte bara mot BK Häcken utan även mot Helsingborg och det på bortaplan!! Med en gång efter så kunde man andas igen, som Ingemar Jarnesand uttryckte det hela på siten GAIS.nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar