tisdag 20 april 2010

Tränar fotbollsspelarna rätt?

Det började i rätt tidig ålder. Jag spelade redan handboll och var van vid rätt tuff träning redan som 12-åring. Rätt eller fel kan man aldrig veta - men det känns som om fysträningen på allvar började något år för tidigt.

När jag sedan blev 15 år började jag spela organiserad fotboll i en klubb. Mentaliteten fanns där redan då och murades in ordentligt allteftersom. Fotbollsträning sker på en fotbollsplan - ingen annanstans! För mej som handbollsspelare var det rätt bekvämt. Jag ville ju bara lira boll, fysträningen fick man redan via den andra sporten.

Visst hade man lite löpövningar på plan och ja, det hände att man blev rejält trött, men i stort var det ju inget mot den tuffa träning som man fick via handbollen. Det passade mej bra - samtidigt som tankarna började redan här.

När jag fyllde 30 år flyttade jag till Borås och hade några år i näst högsta serien bakom mej som spelare. Jag tränade åtta pass i veckan, vilket var fem mer än de flesta av mina kompisar i laget. Tre styrekpass, ett spänst och ett löppass i veckan extra.

Flera år senare samtidigt som min dotter, fyllde 14 år tränade hon lika mycket. Åtta pass i veckan - bollsport? Såklart INTE, utan simning! GAIS fotbollslag som då spelade i superettan (jag jobbade som Webmaster åt laget på den tiden) skulle just öka sin dos till sju pass i veckan. Spelarna tyckte det var för mycket! Det är stor skillnad på hur lagidrottare och individuella idrottare tränar - mycket stor skillnad!

Idag nästan 100 år senare är det lite av samma visa. Fotbollsträningen skall fortfarande ske på en plan mestadels. Visst på senare år har man börjat köra lite anna typ av träning också. Ibland går man in i ett gym eller kanske kör lite boxningsträning. Men antalet pass man kör har knappt ökat, inte kör man två pass om dan som heltidsutövare av sin sport. Man har vilodagar mitt i veckan i stället för lågintensitetsträning. Ja, jag får inte ihop det till att man tränar elitidrott.

Men vid en intervju med Roland Nilsson (då tränare i GAIS nu Malmö FF) svarade han på frågan om varför laget dan efter en tuff batalj inte bara tog en uppfriskande löprunda, då deras plan inte gick att använda på grund av regn. Hans svar tänkte jag inte på då, men flera år senare kom jag på vad han egentligen sagt. - En uppfriskande löprunda är inte alltid så uppfriskande - då använder du muskler i benen du inte använder annars och blir stel, sa Nilsson då. Oj, har fotbollsspelare så ensidig träning att musklerna i benen inte är genomtränade? Är det därför de får så många muskelbristningar i baksidan låret eller ljumsk/magmuskelskador?

I vintras hade man inom fotbollen problem. Det var för mycket snö på planerna, hur skulle man kunna träna? Men herregud, fotboll är inte bara en bollsport - utan en löpsport i stor utsträckning. Varför kunde man inte lägga de två första veckorna till enbart löpning och styrekträning i en lokal? Jag menar tid finns - vi i Sverige har kanske den längsta försäsongen av alla länder - så två veckors löpning vore perfekt för att stärka upp benen innan man ger sig ut på en plan med boll?! Tror ni det gjordes? Lider spelarna av ljumskador i GAIS nu? Sover Dolly på rygg? Bajsar björnarna i skogen?

Detta var lite bakgrund till tankar och en viss resarsch som senare gjorts av mej utan att alls vara vetenskaplig. Imorgon kommer fortsättningen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar